Rettens vurdering
Lagmannsrettens flertall legger til grunn at banken har en forpliktelse til å ha kontrolltiltak for å avdekke og forhindre svindel. Uten at banken kunne begrunne hvorfor, var Edison unntatt fra det automatiserte kontrollsystemet. Da én av betalingene ved en tilfeldighet ble stoppet i det automatiserte kontrollsystemet, ble Danske Banks etterfølgende manuelle kontroll vurdert som mangelfull av rettens flertall. Kjente markører for direktørsvindel ble ikke fulgt opp.
Videre kom flertallet til at manglende overholdelse av bankens forpliktelser etter hvitvaskingsreglementet kunne være av betydning i vurderingen av bankens uaktsomhet. Ved opprettelsen av Edisons kundeforhold fant flertallet at banken hadde innhentet mangelfull informasjon for å oppfylle sine forpliktelser etter hvitvaskingsreglementet. Den konkrete oppfølgingen av transaksjonene i lys av bankens forpliktelser etter hvitvaskingsloven, ble også ansett som mangelfull av lagmannsrettens flertall.
Etter en helhetlig vurdering fant lagmannsrettens flertall at Danske Banks handlemåte var et avvik fra det kontrollregiment en bank må ha for å utøve sitt profesjonsansvar på en aktsom måte. Dersom Danske Bank hadde etterlevd profesjonsansvaret på aktsomt vis, fant lagmannsrettens flertall at svindelen ville vært forhindret. Det forelå derfor grunnlag for Edisons erstatningskrav mot banken. Som følge av Edisons egne forhold ble erstatningssummen redusert fra det totale beløpet som ble overført til svindlerne. I tråd med tingrettens dom må Danske Bank betale erstatning og forsinkelsesrente på til sammen NOK 39 millioner.
Dommen er avsagt med dissens 2-1 og er foreløpig ikke rettskraftig.