Bakgrunn
For å belyse problemstillingen er det naturlig å starte med lovreguleringen av utbyggingsavtaler på midten av 2000-tallet. Bakgrunnen for lovendringen var å forhindre at kommunene skulle misbruke sin myndighet. For utbyggingsavtaler ble det blant annet innført et nødvendighetsvilkår, som ble beskrevet slik i lovforarbeidene:
«Utbyggingen må være den direkte foranledningen til behovet for ytelsen slik at det er relevant og nær sammenheng mellom ytelsen og planens innhold.»
I Mortensrud-saken fra 2021 (HR-2021-953-A), som gjaldt gyldigheten av rekkefølgekrav, uttalte Høyesteretts flertall, med blant annet henvisning til forarbeidene, at de samme begrensningene som gjelder for utbyggingsavtaler også gjelder for rekkefølgekrav:
«Kommunen kan bare oppstille rekkefølgebestemmelser for å dekke reelle behov som utløses eller forsterkes av utbyggingen, eller for å avhjelpe ulemper denne fører til. I dette ligger at det må være en slik relevant og nær sammenheng mellom tiltaket og utbyggingsprosjektet at det er berettiget å kreve at utbyggingen gjennomføres i en bestemt rekkefølge.»
I tillegg ble det klargjort at fiskale hensyn ikke kan begrunne rekkefølgetiltak, slik det også eksplisitt er uttalt i forarbeidene når det gjelder hva som kan kreves som utbyggingsbidrag i utbyggingsavtaler.
Etter Mortensrud-saken forventet de fleste at Høyesterett også ville ta til behandling ankesaken i den såkalte Entra-saken. Temaet her gjaldt både gyldigheten av rekkefølgekrav og vilkår i en utbyggingsavtale om oppgradering av infrastruktur, som av Entra ble anført å ha for svak tilknytning til behov skapt av utbyggingen. Til tross for at deler av lagmannsrettens dom i Entra-saken står i skarp kontrast til flertallets uttalelser i Mortensrud-saken slapp den ikke inn til behandling i Høyesterett. Dette var overraskende, og de fleste som fulgte sakene, uavhengig av standpunkt, syntes å være enige om at Høyesterett ved dette lot en gyllen mulighet til å gi viktige avklaringer, passere.
Fortsatt en utbyggingsskatt
Erfaringene fra tiden etter de to dommene viser at kommunenes praksis ikke har endret seg. Utbyggere forutsettes stadig å skulle løse tiltak med svak eller manglende relevant sammenheng med behov skapt av utbyggingen. I mange tilfeller synes kommunenes hovedfokus å være å «få noe ut av» enhver utbygging fremfor å analysere hvilke behov utbyggingen faktisk skaper.
Konsekvensen er at rekkefølgekrav og utbyggingsavtaler fortsatt oppfattes å fungere som en utbyggingsskatt. Kombinasjonen med at det forutsettes avtaler hvor kommunen beholder en andel av mva-fradraget/kompensasjonen som oppnås, forsterker preget av at det innkreves en utbyggingsskatt.
Majorstua-saken
Det er gledelig at det nå står en ny sak for domstolene hvor kommunens praksis med rekkefølgekrav og utbyggingsavtaler utfordres. Saken gjelder rekkefølgekrav og kontantbidrag til oppgradering av Majorstua stasjon. Det sentrale spørsmålet i saken er: Er det virkelig slik at det er utbyggingen av Fridthjof Nansens vei 12 som fører til at oppgradering av Majorstua stasjon er nødvendig? Eller bruker kommunen situasjonen til å sikre seg et økonomisk bidrag til et tiltak som uansett skal gjennomføres? Et tilleggsmoment i saken er at planene for stasjonen er vesentlig endret fra det som var situasjonen da utbyggingsavtalen ble inngått. Hvordan utbyggingsavtalen vil stå seg overfor de klare forutsetningene om at fiskale hensyn faller utenfor det som lovlig kan begrunne bidrag til slike tiltak, blir spennende.
For en utbygger er det krevende å stå i en tvist med kommunen, og det er derfor positivt at Norsk Eiendom har meldt seg som partshjelper i Majorstua-saken. Gjennom dette kan problemstillingen også belyses på et overordnet nivå, og som en stor utfordring for hele eiendomsbransjen – som fortsatt har det svært utfordrende.
Saken som nå står for domstolene er viktig, uavhengig av at det foreligger forslag om å endre plan- og bygningsloven med åpning for at det kan vedtas hensynssoner med regler for grunneierfinansiert infrastruktur. Dette både fordi den eventuelle lovendringen foreløpig kun er et forslag, og særlig fordi den foreslåtte ordningen ligger an til å skulle bli frivillig for kommunene, noe som vil bety at det må forventes at rekkefølgekrav og utbyggingsavtaler fortsatt vil bli mye brukt også fremover. Vi håper og forventer derfor at Høyesterett vil benytte muligheten til å gi nødvendige avklaringer dersom Høyesterett får anledning til å behandle denne saken.
Hjort bistår utbyggere
Advokatfirmaet Hjort følger nøye med på utviklingen i eiendomsbransjen, også når det gjelder rekkefølgekrav og utbyggingsavtaler. Vi forstår de komplekse utfordringene utbyggere står overfor i møte med kommunale krav og juridiske rammer. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål eller ønsker bistand i forbindelse med utbyggingsprosjekter. Vi bistår gjerne med å finne de beste løsningene for dine behov.