For at parten skal ha «vunnet» saken og dermed ha krav på full erstatning for sakskostnadene sine, må parten som et minimum ha fått medhold «i det vesentlige». Terskelen for å få medhold i det vesentlige er høy og det er sjeldent rom for store avvik fra å få medhold «fullt ut».
Fra disse utgangspunktene er det gjort praktisk viktige unntak. Det kanskje viktigste unntaket er at en part som ikke har vunnet, men fått «medhold av betydning» helt eller delvis kan tilkjennes sakskostnader fra motparten hvis «tungtveiende grunner tilsier det». Det skal i den forbindelse legges «særlig vekt» på om motparten har «avslått et rimelig forlikstilbud.
Hva er «medhold av betydning»?
Inngangsvilkåret for at en part skal kunne tilkjennes sakskostnader etter tvisteloven § 20-3 er at parten har fått «medhold av betydning». Høyesterett har blant annet i Rt-2011-1294 avsnitt 19 lagt til grunn at kriteriet «medhold av betydning» innebærer at «parten i alle fall har oppnådd så mye at det ikke ville være rimelig å forlange at han skulle ha akseptert motpartens standpunkt». Terskelen er med andre ord betydelig lavere enn terskelen for å vinne saken.
I saker med mange tvistepunkter eller skjønnsmessige vurderingstemaer kan det skje at begge parter får «medhold av betydning».
- Eksempel 1: Saksøkeren får medhold på 7 av 10 tvistepunkter.
- Eksempel 2: Saksøkeren får medhold i at saksøkte er erstatningsansvarlig, men saksøkte får medhold i at erstatningssummen skal være vesentlig lavere enn hva saksøkeren har krevd.
I begge disse tilfelle vil gjerne begge parter ha oppnådd så mye at det ikke ville være rimelig å forlange at de godtok motpartens standpunkt. Det vil da bli opp til retten å vurdere om «tungtveiende grunner» tilsier at én av partene skal få tilkjent sakskostnader fra den andre parten.
Hva er viktig for at forlikstilbud skal utgjøre en «tungtveiende grunn»?
Ved vurderingene av om «tungtveiende grunner» tilsier at en part skal fritas for sakskostnadsansvar etter tvisteloven § 20-2 eller tilkjennes sakskostnader etter tvisteloven § 20-3, skal det etter tvisteloven § 20-2 tredje ledd legges «særlig vekt» på om motparten har «avslått et rimelig forlikstilbud».
Selv om forlikstilbudets «rimelighet» må vurderes konkret, er det særlig to momenter som er sentrale.
1. Forlikstilbudets størrelse og innhold
Hva som utgjør et «rimelig forlikstilbud», avhenger særlig av tilbudets størrelse og innhold. Forlikstilbudet må erfaringsvis ligge svært nært opptil det motparten oppnådde i saken.
Eksempel: En parts forlikstilbud om utbetaling av kr 500 000 er ikke «rimelig» dersom parten senere blir dømt til å betale kr 1 000 000. Motparten ville derimot ikke hatt «rimelig» grunn til å avslå et forlikstilbud om utbetaling av kr 1 000 000 eller mer.
Forut for fremsettelse av et forlikstilbud er det derfor viktig å ha et bevisst forhold til prosessrisikoen knyttet til de ulike delene av saken, og forsøke å gjøre seg en viss tanke om hva et realistisk domsresultat vil kunne bli.
2. Tidspunktet for forlikstilbudet
I tillegg skal det ved vurderingen av «rimelig» legges vekt på når forlikstilbudet ble fremsatt.
Det står i lovforarbeidene, Ot.prp. nr. 52 (2004–2005) side 445, at forlikstilbudet må ha «vært fremsatt før saken ble reist, eller i hvert fall på et så tidlig stadium i saken at det vesentligste av sakskostnader kunne vært unngått». Selv om også senere fremsatte forlikstilbud i praksis ofte anses som «rimelige», bør forlikstilbud i lys av forarbeidsuttalelsen fremsettes på et tidlig stadium i saksforberedelsen. Å fremsette forlikstilbudet tidlig, vil uansett være en fordel for parten fordi retten gjerne kun tilkjenner sakskostnader som er påløpt etter at forlikstilbudet ble fremsatt. Tanken er da at det kun er de etterfølgende sakskostnadene som kunne vært avverget ved at motparten aksepterte forlikstilbudet.
Hjortadvokater har bred erfaring med tvisteløsning
Tvisteløsning er en sentral del av Advokatfirmaet Hjorts arbeidsområde og historie.
Hjort har spesialiserte team innenfor de aller fleste rettsområder, og Hjortadvokater bistår til enhver tid både det offentlige, næringsdrivende og privatpersoner i pågående tvistesaker.
Hos oss kan du være trygg på å få bistand på øverste nivå.