10 gode råd til arbeidsgivere om sykemeldte - Hjort
Hva leter du etter?

10 gode råd til arbeidsgivere om sykemeldte

Sykefravær er en stor kostnad for norske bedrifter, og det er mye å vinne for virksomheter som har kontroll på regelverket. Dessuten er det viktig for å sikre en rettferdig og effektiv behandling av ansatte, samtidig som det beskytter bedriften mot mulige fallgruver.

Vi har samlet 10 råd du som arbeidsgiver bør vite om sykefravær.

1. Oppfølgingen av sykemeldte

Det er viktig at arbeidsgiver følger opp sykemeldte, dette er noe loven også stiller krav om. Denne oppfølgingen gjøres lettere hvis virksomheten etablerer et eget oppfølgingssystem. Det kan hjelpe dere med å følge reglene for oppfølging og å få grep om sykefraværet.

2. Oppfølgingsplan

Hvordan oppfølgingen skal gjennomføres er ikke spesifisert i loven, så her har arbeidsgiver et stort handlingsrom til å bestemme innholdet til en oppfølgingsplan. Gjør gjerne dette sammen med den sykemeldte. Det vil variere fra situasjon til situasjon hva som er mest hensiktsmessig.

3. Rask oppfølging er målet

Det er best for begge parter om man raskt følger opp den sykemeldte. Det er ingenting som stopper arbeidsgiver fra å gjennomføre raskere oppfølging enn det Nav legger opp til, eller det loven tilsier.

4. Legene er en stor ressurs

I oppfølgingsarbeidet blir legene viktige nøkkelpersoner. Det er viktig å involvere dem der oppfølgingsarbeidet krever mer enn vanlig skjønn fra arbeidsgiver. Selv om legene har taushetsplikt om for eksempel diagnoser, så er de pliktig å opplyse arbeidsgiver om arbeidsevnen til den ansatte. Legen skal også delta på møtet som holdes etter syv ukers sykefravær.

5. Husk den ansattes medvirkningsplikt

Det er lurt å huske på å ikke la oppfølgingstiltak stå uprøvde. Den ansatte har medvirkningsplikt til å utprøve funksjonsevnen, altså hvor mye de kan arbeide. Derfor er det lurt å aktivt involvere dem i å prøve ulike tiltak, og til å stille krav til en sykemeldt arbeidstaker.

6. Manglende medvirkning = bortfall av sykepenger

Loven sier at dersom en sykemeldt ansatt ikke vil medvirke til oppfølgingstiltak, så kan det føre til bortfall av sykepenger fra Nav. Dersom Nav vedtar et slik bortfall av sykepenger, kan også arbeidsgiver stanse betaling av sykepenger. Det er lurt å ha en oversikt over om og i hvilken rekkevidde arbeidsgiver betaler mellomlegget mellom lønn og sykepenger fra Nav.

7. Søk rådgivning ved sykefravær over lang tid

Hvis sykemeldingen går over lang tid (langtidssykefravær), kan oppsigelse bli aktuelt. Det vil som regel være uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker knyttet til om sykefraværet utgjør tilstrekkelig grunnlag for oppsigelse. Det vil komme mange spørsmål og problemstillinger i slike sykefravær-saker Og det vil ofte være gunstig å søke rådgivning hos en advokat.

8. God oppfølging er viktig ved oppsigelse

Dersom sykefraværet ender i oppsigelse, er det viktig for arbeidsgiver å kunne vise til god oppfølging av den ansatte og ulike tiltak for tilrettelegging under perioden med sykemelding.

9. Skriftlig dokumentasjon av oppfølgingen

For å kunne vurdere om oppfølgingen av den sykemeldte har vært god nok er det gunstig å dokumentere oppfølgingsarbeidet skriftlig. Det kan gjøres ved å skrive protokoll av alle møter, samt å oppsummere innholdet av telefonsamtaler med den ansatte i en e-post like etter samtalen.

10. Rekkevidden til tilretteleggingsplikten

Det stilles tydelige krav til Arbeidsgiver om tilrettelegging av arbeidssituasjonen til en sykemeldt ansatt. Likevel er arbeidsgiver ikke pålagt å opprette en ny stilling for å unngå å si opp en langtidssykemeldt dersom det ikke er et reelt behov for dette. Det er heller ikke slik at arbeidsgiver må kreve at andre ansatte bytter stilling for at den sykemeldte skal få mer tilpasset arbeid. Dette er en følge av at arbeidsgivers styringsrett begrenser rekkevidden til tilretteleggingsplikten.

Ta kontakt med Advokatfirmaet Hjort for flere gode råd eller mer informasjon om temaet.