Hvordan gå frem dersom man har et krav mot foretaket/investeringsrådgiver?
For å vurdere om man har et mulig erstatningskrav er det viktig å samle relevant informasjon og dokumentasjon for å vurdere om det er grunnlag for å holde noen ansvarlig. Dette kan være e-postkorrespondanse, SMS-meldinger, brev, notater og presentasjoner man har mottatt. Det kan også være nødvendig å innhente opptak av samtaler med investeringsrådgiveren, som verdipapirforetaket er forpliktet til å ha lagret.
Det neste man må gjøre er å vurdere om man skal holde foretaket ansvarlig, eller om man skal fremme et krav mot investeringsrådgiveren personlig. I mange tilfeller, spesielt der kravet er av en viss størrelse, kan det være mest hensiktsmessig å fremme krav mot foretaket siden foretaket ofte har best dekningsmulighet. Dersom foretaket går dårlig eller har mange krav rettet mot seg, kan det imidlertid være mer hensiktsmessig å fremme krav direkte mot investeringsrådgiveren.
Dersom det er grunnlag for å fremme et erstatningskrav og kravet avvises, kan det tas rettslige skritt. Dette kan for det første skje i form av midlertidig sikring, typisk begjæring om arrest der det er grunn til å frykte at fullbyrdelse av kravet blir vanskeliggjort. For det andre kan det skje ved ordinær domstolsbehandling ved å ta ut forliksklage eller stevning.